Kun je Nederlanders vaker een Indiase maaltijd laten eten? En hoe lang duurt het eigenlijk, totdat dat één keer vaker per jaar gebeurt? En welk soort maaltijd gaan ze dan minder eten? Kortom: wat is de echte concurrentie hier?
Als je een fabrikant bent van Indiase maaltijden is dat een hele relevante vraag. Maar om die te beantwoorden, moet je het complete eetgedrag van de Nederlander in kaart brengen. Dat doet het RIVM al jaren door middel van de Voedselconsumptiepeiling. Deze is statistisch volledig “dichtgetimmerd”, maar de resultaten zijn altijd sterk verouderd en daardoor lastig toe te passen.
Geïnspireerd door een aantal projecten met klanten in de levensmiddelenindustrie, heb ik vanaf 2016 elke twee jaar een representatief consumentenonderzoek uitgevoerd, waardoor ik nu een avondmaaltijdendatabase heb met daarin ruim 5500 avondmaaltijden voor een gemiddelde week. Tot op heden gebruikte ik deze data alleen in relevante categorievisie-projecten. Dit jaar maak ik deze informatie begin oktober 2022 voor een grotere groep bedrijven beschikbaar in de vorm van een rapport.
Het rapport bevat de volgende informatie:
-
-
- Wat is het eetpatroon voor de avondmaaltijd van de Nederlander van dag tot dag?
- Wat ligt er op het bord
- koolhydraatcomponent (aardappelen, rijst, pasta, etc)
- groente ((on)bewerkt, soort, hoeveelheid)
- proteïnecomponent (vlees,vis,vega etc)
- hoe is het gekruid?
- welke “toppings” worden aan tafel toegevoegd (bv sauzen, kaas, noten)?
- In hoeverre is dit veranderd de afgelopen zes jaar? (2016-2018-2020-2022)
- Wat zijn de belangrijkste motivaties om een bepaalde maaltijd te koken? Was dit anders in de coronaperiode?
- Zijn er verschillen tussen shoppers van verschillende retailers?
-
De investering voor dit rapport bedraagt 2495 euro excl BTW.
Levering vindt plaats onmiddellijk na betaling van de factuur.
Schaf het rapport nu aan middels het invullen van het volgende formulier.