Wat moet de Shopper Marketeer in 2020 allemaal kunnen?

Het is zomer, en velen van jullie zullen de vakantie als een tijd van reflectie zien. Wat heb ik tot nu toe geleerd? Waar wil ik over vijf jaar staan? Shopper Marketing is een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt en ook de markt staat niet stil. Hoe zien ons vak en de markt er over vijf jaar uit? En wat moet je weten en kunnen om een supergoede Shopper Marketeer te zijn in 2020?

Insights
Het allerbelangrijkste om tot goede Shopper Marketingactiviteiten te kunnen komen zijn en blijven Shopper Insights. Echter, er komt steeds meer data ter beschikking waaruit je die insights moet destilleren. Enerzijds moet je dus zeer analytisch zijn en goed met grote databestanden om kunnen gaan, maar anderzijds moet je ook middels intuïtie en nieuwsgierigheid al vooraf kunnen aanvoelen welke richting het opgaat. Anders blijf je zoeken naar een speld in een hooiberg. Daarnaast komen we er steeds meer achter dat mensen (en dus consumenten en shoppers) geen rationele wezens zijn. Neuromarketing gaat dus ook een steeds grotere rol spelen binnen Shopper Marketing.

Visie
In een sterk veranderende wereld is voorspellen bijna niet meer mogelijk. Een heldere visie op de toekomst en wat je daarbinnen voor jouw shopper wilt bereiken is onontbeerlijk. Uiteraard kunnen de insights je helpen die visie vorm te geven. Maar de visie zegt niet alleen iets over waar je naartoe gaat. De visie laat ook aan je handelspartners zien dat je bereid tijd en geld in toekomstige groei te investeren en kan intern de boel aanjagen.

Planning en executie
Naast de visionair heeft Shopper Marketing ook planners en uitvoerders nodig. Shopper Marketing is een precisie-vak: de juiste boodschap op de juiste plaats is nodig. Shoppers gebruiken vaak maar 1 seconde om een beslissing te nemen. Of jouw display bij de ingang van de winkel of bij de kaasafdeling staat kan een wereld van verschil maken in de opbrengsten.

Experimenteren
Je visie en je planning moeten wel flexibel zijn. Winkelkanalen, communicatiemiddelen, ze veranderen in deze tijd bijna elke dag. Daar moet je op in kunnen spelen. Met name in de branche waar Shopper Marketing zijn oorsprong vindt (FMCG) is het gebruikelijk ver van te voren te plannen. Dat is goed, maar er zijn wel alternatieve scenario’s nodig in het geval van veranderende omstandigheden. En door de sterke groei van nieuwe kanalen en communicatiemiddelen is ook niet vooraf duidelijk wat wel werkt en wat niet. Trial en error wordt dus het nieuwe normaal. Een supergoede Shopper Marketeer is dus iemand met de durf om dingen uit te proberen.

Echte marketeer
Omdat punten van verkoop en punten van communicatie steeds meer hetzelfde gaan worden (denk maar aan een commercial op youtube met een link naar een e-commerce-site), gaan consumentenmarketing en Shopper Marketing steeds dichter naar elkaar toegroeien. Shopper Marketing is straks dus geen doorvertaling richting Sales meer (wat mij betreft is het dat ook nooit geweest overigens) maar een echte strategische vorm van marketing.

Online
Je kunt in deze tijd (en zeker in 2020) niet zonder kennis van online. Punt.