Onderzoek

Shopper Marketing is een snelgroeiend, maar jong vakgebied. Volgens Booz&Co zal Shopper Marketing de komende jaren zelfs harder groeien dan Online Marketing. Voor het maken van uitermate goede Shopper Marketingplannen is uiteraard goed Shopperonderzoek nodig. Zowel fabrikanten/retailers als marktonderzoekbureaus zijn hiermee volop aan het experimenteren. Ik merk dat beide partijen hiermee regelmatig worstelen.

Hiervoor zijn een aantal oorzaken:
– Het vakgebied en de onderzoeksmethoden zijn volop in ontwikkeling. Daarom zijn er nog geen bekende KPI’s en methoden, zoals men uit de traditionele marketing gewend is;
– De marktonderzoeksbureaus kennen de dynamiek tussen fabrikant en retailer minder goed en zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de bedrijfsmodellen of de taal die gesproken wordt;
– De marktonderzoeksafdeling bij een A-merkfabrikant valt vaak onder marketing, Shopper Marketing onder Sales (of is daar sterk aan gelinked). Dit zorgt voor veel interne discussie (budget, kan er toch ook niet even een consumentenvraag in dat shopperonderzoek worden gepropt, veel extra overleg nodig);
– De marktonderzoeker bij de A-merkfabrikant is gewend consumenten te onderzoeken en de Shopper/Trade Marketeer is (meestal) geen marktonderzoeker. Een goede briefing schrijven is voor beiden dus lastig.

Met een achtergrond in marktonderzoek en met bijna twintig jaar ervaring op het gebied van Shopper Marketing, help ik hierbij graag middels Spinos | Research & Consultancy. Spinos biedt snel (vaak binnen 1-2 weken), to-the-point en kostenefficiënt shopperonderzoek. Ook in te zetten voor concept testing, testen van productintroducties etc. Neem gerust contact op.

Reacties zijn gesloten.