Nederland in ideeën – boeiend boek!

Om klanten en mezelf te blijven inspireren lees ik veel over diverse onderwerpen. De boeken van Maven publishing zijn daarbij vaak favoriet. Zij willen namelijk wetenschappelijke kennis over menselijk gedrag toegankelijk maken. Ik leer daar heel veel van over technologische innovatie en toepassingen op shoppergedrag.

Zo liep ik ook tegen het boek Nederland in ideeën aan. In dit boek geven zo’n 100 toonaangevende Nederlandse denkers kort en krachtig antwoord op de vraag welke innovatie Nederland het meest zal gaan veranderen! Een superleuk boek om te lezen, om drie redenen: ten eerste biedt het boek heel veel variatie: de mening van Neelie Kroes wordt afgewisseld met die van Jim Stolze en filosoof Bas Haring vertelt weer iets heel anders dan Jeroen Smit of Annemarie van Gaal. Uiteraard zijn de onderwerpen ook uiteenlopend, van kunst tot technologie en van privacy tot big data. De stukken zijn kort en krachtig, dus makkelijk tussendoor te lezen. En als laatste is de gecombineerde kennis die je zo opdoet een mooie voedingsbodem voor nieuwe ideeën!

Wat kun je nou uit dit boek leren over Shopper Marketing en shoppergedrag? Eén interessant gegeven heeft te maken met de grote opkomst van digitale producten (denk aan boeken, muziek, films, maar straks ook de instructies voor 3D-printing). Het voordeel van digitale producten is tweeledig: ze zijn razendsnel te verspreiden en de variabele kosten om er één extra te maken zijn nul. Dat zijn ook meteen de grote nadelen. Want als digitale kennis gratis verspreid kan worden, wat levert dan nog wel waarde op? En hoe ga je dat verkopen? Om daarvoor oplossingen te verzinnen, kun je zeker veel vinden in dit boek. Een aanrader, dus!