Auteursarchief: evadvies

De ROI van Marketing

Je geld op de bank zetten levert tegenwoordig vrijwel niks meer op. Maar de rente is gelukkig nog wel positief, en je weet in elk geval vooraf waar je aan toe bent. Beleggen kán meer opleveren, maar is wel risicovoller. … Lees verder

Geplaatst in Budget, Marketing Mix Modelling, ROI | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Zeven redenen om elk marktonderzoek tot maximaal vijf vragen te beperken.

Eind vorig jaar bezocht ik een marktonderzoekscongres in New York, en het belangrijkste adagium daar was “short surveys”. En met kort bedoelde men bij voorkeur onderzoeken met vijf vragen of minder. Zó kort? Ja, zo kort! Hierbij zeven redenen waarom: … Lees verder

Geplaatst in Consumer Research, Insights, Shopper Research | Getagged , , , , , , | Een reactie plaatsen

Je kunt meer met data als/dan je denkt!

Hoeveel sinaasappelen passen er in een vliegtuig? Hoeveel kappers zijn er in New York? Hoeveel kauwgom wordt er per jaar verkocht in Japan? Dit zijn gevreesde vragen voor sollicitanten bij Google of top-consultancybedrijven. Ik ben er dol op! Daarnaast ben … Lees verder

Geplaatst in Big Data, Insights, Slimme data-analyse | Getagged , , , , , , | Een reactie plaatsen

1+1 >> 3, consumenten èn shoppers tegelijk onderzoeken voor meer resultaat!

Het vakgebied Shopper Marketing heeft een groot deel van zijn groei te danken aan het (verkeerd geïnterpreteerde) inzicht dat consumenten en shoppers niet dezelfde personen zijn. Denk maar aan iemand die voer koopt voor zijn hond. Dûh?  Inderdaad, een hond … Lees verder

Geplaatst in Consumer Research, Insights, Shopper Research, Shoppergedrag | Getagged , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe doen we shopperonderzoek in 2025?

Aanhoudende crisis, veranderend shoppergedrag en de razendsnelle technologische ontwikkelingen zorgen er niet alleen voor dat shoppers anders shoppen in 2025 of dat winkels geen winkels meer zijn. De manier waarop we shoppers onderzoeken zal ook aanzienlijk veranderen. In dit artikel … Lees verder

Geplaatst in Shopper in 2025, Shopper Marketing | Getagged , , , , , , | Een reactie plaatsen

Wat zijn de beste KPIs voor de afdeling Shopper Marketing?

Het nieuwe jaar is weer van start, en de komende weken/maanden vertalen FMCG-bedrijven de jaardoelstellingen voor 2018 door naar afdelingsdoelstellingen en individuele KPIs (al dan niet in je Persoonlijke Ontwikkelplan). Voor Shopper Marketeers is dit vaak lastig, omdat er geen … Lees verder

Geplaatst in Jaarplannen, Shopper Marketing, Shopper Marketing organisatie, Shopper Research | Getagged , , , , , , , | Een reactie plaatsen

7 must-reads voor elke Shopper Marketeer

Mensen die mij wat beter kennen, weten dat ik een echte boekenwurm ben. Daarom vragen verschillende Shopper Marketeers mij regelmatig om boekentips. Dat is niet altijd even eenvoudig, omdat wat interessant is voor de één voor de ander alweer gesneden … Lees verder

Geplaatst in Shopper Marketing | Getagged , , , , , | Een reactie plaatsen

Klein moet ook klein voelen en blauw betekent paprika. Of melk.

Shopper Marketeers zijn een kei in het maken van mooie instorematerialen. Maar niet altijd zijn ze een kei in het maken van effectieve instorematerialen. Uit de gedragseconomie en neuromarketing zijn veel inzichten te halen die je direct kunt toepassen, zonder … Lees verder

Geplaatst in Gedragspsychologie, Neuromarketing, Shopper Marketing, Workshop | Getagged , , , , , , | Een reactie plaatsen

Drie tips om meer uit je bestaande data te halen

Aan het einde van het jaar zit je altijd met een dilemma: je bent druk bezig met het maken van nieuwe plannen en het overtuigen van handelspartners als aanloop naar de jaargesprekken. Hier zijn data en inzichten voor nodig. Aan … Lees verder

Geplaatst in Shopper Marketing, Shopper Research, Shoppergedrag, Slimme data-analyse | Getagged , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe maak je de bestverkopende display?

Jaarlijks geven fabrikanten en retailers wereldwijd miljoenen uit aan displays. De effectiviteit hiervan meten ze nauwelijks. En als ze dat al doen, dan kijken ze vooral naar de sales uplift van de totale actie, en niet naar welke elementen van … Lees verder

Geplaatst in Instore communicatie, Neuromarketing, Shopper Marketing | Getagged , , , , , , | Een reactie plaatsen