Marktonderzoek

Voor het maken en evalueren van effectieve (shopper)marketingplannen is goed marktonderzoek nodig. Ik merk dat fabrikanten daar regelmatig mee worstelen. Welk vraagstuk onderzoek ik wanneer? Welke onderzoeksmogelijkheden passen het beste bij mijn vraagstuk? Hoe zet ik mijn onderzoeksbudget zo efficiënt mogelijk in?

De volgende drie onderzoekscycli kunnen je helpen insights te vergaren om je marketingplan effectief in te zetten.

  1. Een deep dive van de markt (dit doe je eens in de 3-5 jaar)

Zorg ervoor dat je de markt, jouw positie en die van je concurrenten begrijpt. Begrijp daarnaast de consumenten/shoppers, verschillende segmenten hierbinnen en hun gedrag. Begrijp ook de houding, behoeften en gedrag van de consumenten/shoppers die je categorie/merk niet gebruiken.

Op basis van deze deep dive bepaal je je langetermijnstrategie.

  1. Evalueer de markt en de segmenten (dit doe je eens per jaar)

De belangrijkste lessen en kerngetallen uit je deep dive onderzoek je vervolgens elk jaar om ontwikkelingen goed te blijven volgen. Hierbij gaat het zowel om ontwikkelingen in de markt, de categorie als van jouw merk (o.a. Brand Health). De indicatoren die je meet zijn gerelateerd aan de doelstellingen uit jouw langetermijnstrategie.

De resultaten van deze studie vormt de input voor je jaarplan.

  1. Ad hoc vraagstukken (dit doe je wanneer een specifiek vraagstuk aan bod komt)

Naast de algemene inzichten in de markt, consumenten en shoppers, heb je vast specifieke vragen die vaak gericht zijn op de tactics van je jaarplan. Het kan hierbij gaan om vragen over:

    • prijs (bv gaan onze verkopen dalen door de toenemende inflatie?)
    • promoties (bv hoe kunnen we ons promotiebudget zo effectief mogelijk inzetten?)
    • innovatie (bv welke van de door ons bedachte concepten zal het beste scoren bij consumenten?)
    • advertising (bv welke campagne draagt het beste bij aan onze merkwaarden?)
    • assortiment (bv wat is de beste combinatie van producten in het schap?)
    • schap (bv welke schapinrichting gaat het meeste verkopen?)

Met een achtergrond in marketing en marktonderzoek, help ik je graag je onderzoeksplan te concretiseren via mijn andere bedrijf Spinos | Research & Analytics. Spinos biedt snel (meestal binnen 1-2 weken, soms zelf binnen 1-2 dagen), to-the-point en kostenefficiënt shopperonderzoek.